Locatie: Elsene – Brussel
Locatie: De Marollen – Cité Merchie-Pede
De thermometers transformeren bestaande ruimtes en objecten in digitale varianten. Deze worden zodoende onderdeel van grotere systemen. Van het absolute nulpunt tot dampen en gassen bij hoge temperaturen. Ze definiëren de laag waar wij ons bevinden.
Trappenhuis omgeven door een digitale achtergrond (onder 12° boven 17°)
My backyard Avenue Albert 24, Brussel 7° degrees
Voorstel Brussel 2000 Culturele Hoofdstad
Digitalisering van het Kapellekerkstation
Mijn voorstel is om het hele Kapellekerkstation aan de Brusselse Noord-Zuid verbinding met thermometers te bekleden. Hierdoor ontdoe je het station van materialiteit. Het station heeft de temperatuur van zijn omgeving aangenomen en lost daarin op. Het station wordt een digitaal en dynamisch organisme. De blauwe streepjes van de overweldigende hoeveelheid thermometers stijgen of dalen naargelang de temperatuur. Het Kapellekerkstation wordt een immaterieel digitaal station.
Een station heeft iets vluchtigs, de trein raast eraan voorbij. Een station is een positie op een lijn. Als de trein stopt, stappen mensen doorheen het station in of uit. Het is een plek waar twee snelheden aan elkaar worden gekoppeld. Door het station met thermometers te bekleden ontstaat er een digitale damp die deze las benadrukt.
Stedebouwkundig positioneert het station zich aan de Brusselse Noord-Zuid verbinding. Deze spoorwegverbinding vormt sinds de aanleg in jaren 50 een breukzone in het stedelijke weefsel. Formeel is deze spoorwegverbinding natuurlijk niet weg te denken maar in de vorm van een kunstwerk kun je haar aanwezigheid intellectueel oplossen. De spoorwegverbinding, het station kameleontiseert. Het heeft de temperatuur van de omgeving aangenomen en lost daar in op. De treinen echter blijven gewoon stoppen en vertrekken, mensen stappen in en uit, wat een mooie innerlijke tegenstelling oplevert.
Burning ambition
2001 Duur: 0.20 min
De thermometer verbrandt, de zwemmer verdrinkt, de componist wordt doof, …. Je troef wordt je noodlot. Het werk uit 2001 reflecteert bij Maarten een periode van zelfonderzoek. Er moeten dat jaar keuzes worden gemaakt. Het was het begin van een stationaire fase in het kunstenaarsschap.
Batteries and objects
Douche in ons eerste appartement in Brussel, Chaussée d’Alsemberg 133 1998
De batterij heeft een eenvormig uiterlijk en produceert stroom, iets abstracts. Deze stroom wordt bij normaal gebruik omgezet in specifieke activiteit: geluid, licht, beeld of beweging. Hier omgezet in een douchecabine, een boom, een raam met uitzicht ,..
1999 Venster met batterij.
Uitzicht vanuit mijn atelier Rue de tanneur 56 Brussel
2000
2019